Кратък откъс от живота на най-известния жител на живописния регион Шампан.
Той стегна багажа, качи се в личния си самолет и замина за Лондон. В следващите дни и седмици главата на фамилията Дом Периньон ще окупира централната част на Лондон, настанявайки се в луксозната си градска къща. Главните готвачи на най-престижните ресторанти в Лондон се редуват да готвят в личната му кухня, а цените на тези вечери и обеди са умопомрачителни за всеки средностатистически гражданин.
Този лукс не е случаен. През 50-те години на ХХ век по 50 милиона бутилки шампанско са продадени ежегодно. Днес тази цифра надминава 322 милиона. В днешно време пенливото вино, носещо името Дом Периньон, се нарежда до другите луксозни стоки като диамантите и трюфелите.
В средата на 18-ти век нещата обаче далеч не са стояли така. Напитката не е била известна само с това наименование. Шампанското било едно от многото газирани френски вина, предлагани на пазара. Силни традиции в производството имало и в Анжу и Бордо.
През 40-те години на ХХ век настъпва промяна и всички други наименования на напитката биват забравени и вече всеки свързва газираната напитка с шампанското.
Как се е превърнало шампанското в това, което е днес?
Лозята в областта Шампан не са толкова надеждни, колкото тези в Бордо, времето е променливо, почвата е леко киселинна. Качеството обаче зависи от уменията на производителя за смесване на различни реколти заедно, така че да направи вкуса на напитката по-атрактивен.
Производителите на шампанското първи започнали да прилагат технологията на двойна ферментация на виното. Тя го прави по-лесно за транспортиране, което, от своя страна, го налага на световните пазари, за разлика от неговите конкуренти.
През 1908 година Държавният съвет в Париж официално признава марката шампанско, като ѝ гарантира териториално разграничение. През 1927 година марката получава световно признание и са налагат утвърдени стандарти за производството му.
В последствие установените къщи производители на шампанско започват техния стремеж към по-добро качество, от което следва въвеждане на техническо ноу-хау подобрение, насърчени са нови техники за производство. Монополното им положение им помага да наложат по-добри стандарти, което увеличава продажбите до днешните им размери.
Това стечение на събитията прави шампанското шедьовърът, който е днес. И дали мислите, че е твърде скъпо, или не, няма съмнение, че това е продукт с история толкова богата, колкото са хората, които го пият на големи глътки.